Org nr 822 236 162 MVA
Televegen 5,
3802 Bø i Telemark,
Norge
Calle Murillo 30,
03170 Ciudad Quesada Rojales,
Alicante Spania
Nærbutikken Holmsbu Handel, med sine lange tradisjoner i Holmsbu-samfunnet fra 1800-tallet, tar i bruk avansert teknologi og blir døgnåpen med RMA-Butikkstyring (Retail Multi Automation).
06.12.2024
Med Liberty Now sin teknologi, som enkelt installeres uten å gjøre store, synlige inngrep i butikken, kan Nærbutikken Holmsbu Handel enkelt kombinere den gamle atmosfæren med høyteknologisk butikkdrift.
– Vi har alltid vært opptatt av å bevare den gode, gammeldagse atmosfæren her i butikken. Men vi ser også behovet for å tilpasse oss fremtiden og gi kundene våre mer fleksibilitet, sier Michael Martin, daglig leder.
Sammen med medeier, Christian Egede-Nissen, har han lagt sjelen sin i å skape en butikk som balanserer det gamle og nye. Fredag 6. desember var det offisiell åpning av butikken som høyteknologisk og døgnåpen med RMA-Butikkstyring.
Den nye teknologien gjør det nå mulig for kundene å låse seg inn i butikken med gyldig betalingskort, handle i selvbetjeningskassen og låse seg ut igjen med kvitteringen.
Butikken vil være døgnåpen og tilgjengelig også utenom betjent åpningstid, noe som er til stor fordel både for de fastboende og de mange turistene som besøker Holmsbu.
– Vi vet at mange som bor her pendler til og fra jobb, og det kan være vanskelig å rekke butikken i løpet av åpningstidene. Med den nye løsningen kan folk handle tidlig om morgenen eller sent om kvelden, når det passer dem best, forklarer Christian.
Det var imidlertid viktig for de to kjøpmennene at den moderne teknologien ikke ødelegger butikkens tradisjonelle preg.
– Vi var skeptiske i starten, fordi vi ikke ønsket at teknologien skulle dominere eller ødelegge atmosfæren i butikken. Men nå er alt diskret integrert, og vi føler vi har fått til en god balanse mellom det gamle og det nye, sier Michael.
For Michael og Christian handler innføringen av RMA-teknologien også om å gjøre hverdagen enklere for dem selv.
– Vi har drevet butikken i syv år uten ferie. Med denne løsningen kan en av oss ta litt fri uten å legge ekstra belastning på den andre. Det gir oss litt pusterom, sier Christian.
De to er også opptatt av at teknologien ikke skal erstatte mennesker, men heller supplere den personlige servicen som butikken er kjent for.
– Vi er fortsatt her. Du treffer oss i butikken, bak kassen eller blant hyllene, understreker Michael.
Som mange andre steder har den eldre generasjonen vært litt skeptiske til endringene, men kjøpmennene ser at dette ofte endrer seg når folk får prøve løsningen.
– De som var bekymret for å bruke teknologien, har blitt beroliget når de ser at vi fortsatt er her for å hjelpe dem. Vi har også fått utrolig mye positiv respons fra hyttefolk og båtturister, som gleder seg til å handle når det passer dem, sier Christian.
Åpningsdagen ble markert med kake og kaffe, og det lokale mannskoret var invitert for å synge noen fine låter. Flere fra kommunen, Merkur-programmet og kjeden deltok også under åpningen.
– Det blir en hyggelig feiring med både lokalbefolkningen og tilreisende. Dette er en stor dag for oss, og vi gleder oss til å vise frem butikken i sin nye form, sier Michael.
– Å jobbe med fremoverlente kjøpmenn som Michael og Christian, som ser muligheter ved å kombinere ny teknologi med det tradisjonelle, er givende, sier Ole Christian Aa. Bakås, CIO i Liberty Now.
– Merkur har vært helt avgjørende for oss. Ikke bare har de bidratt økonomisk, men konsulenten vår har vært fantastisk. Han har støttet oss hele veien og hjulpet oss med å navigere gjennom alt fra teknologi til butikkdrift. Vi merker at han virkelig bryr seg, sier Michael.
– Her finner du det du trenger, kombinert med en butikkopplevelse som tar vare på det beste fra både fortid og fremtid, avslutter Christian.
Kommunikasjon, Liberty Now
Ida Amalea Furseth
© Alle rettigheter tilhører Liberty Now AS