Org nr 822 236 162 MVA
Televegen 5,
3802 Bø i Telemark,
Norge
Calle Murillo 30,
03170 Ciudad Quesada Rojales,
Alicante Spania
Da Snarkjøp Eksingedalen brant ned, forsvant mer enn en dagligvarebutikk – bygda mistet sitt naturlige møtested. Nå er butikken gjenoppbygd, og med RMA-teknologi fra Liberty Now kan kjøpmann Hege Marie Lavik drive butikken alene, men med større frihet enn før. Og kundene? De er begeistret.
15.02.2025
– Mange kunder spurte meg etter brannen: «Blir det en høyteknologisk butikk igjen?» Da jeg sa ja, svarte de «YES!», sier kjøpmann Hege Marie Lavik.
Fredag 14. februar ble den nyoppbygde butikken offisielt åpnet med kaffe, kake og stor jubel fra lokalsamfunnet. Men for Hege var det én ting som gjorde åpningsdagen ekstra spesiell:
– Jeg fikk ikke vite noe om åpningsfesten på forhånd, og jeg fikk ikke planlegge noe. Alt var en overraskelse – men det var utrolig stas!
Per Eivind Vik, daglig leder i Snarkjøp-gruppen, var også til stede under åpningen. Han forteller at butikken er spesiell, med en spesiell historie.
– Butikken til Hege var den første som tok i bruk RMA-teknologi, men så kom jo brannen. Da var det veldig gøy å se at hun var så bestemt på å bygge den opp igjen. Han forteller videre at de, før brannen, så positive utslag for butikken etter implementering av RMA-teknologi.
– Det var tydelig en løsning kundene satt pris på. Nå er det kjempemoro å se at den etterlengtede butikken er tilbake, sier Per Eivind.
Hege forteller at dugnadsviljen har vært helt enorm.
– Jeg tror alle føler at dette er litt deres butikk. Noen har til og med blitt litt snurt hvis det ikke har vært behov for hjelpen deres akkurat da, sier hun lattermildt.
Da Snarkjøp Eksingedalen ble Norges første høyteknologiske butikk i 2020, uten om pilot-butikken Nærbutikken Hegna Landhandel, var mange kunder skeptiske til det digitale systemet. Men etter å ha prøvd det, forteller Hege at kundene ble de sjokkert over hvor enkelt det var.
I tillegg til fornøyde kunder gir RMA-teknologien også butikksjefen en enklere hverdag.
– Det er bare jeg som jobber i butikken, men jeg har teknologien som kan hjelpe meg. Det er avslappende å vite at jeg kan be om hjelp fra kvalifiserte folk om det trengs, sier Hege Marie om Liberty Now’s B2C-avdeling.
Teknologien har også vist seg å være svært brukervennlig.
– Teknologien er enkel å forstå, og gir oss unike muligheter. Liberty Now er rett og slett en annen verden, sier Hege!
Snarkjøp Eksingedalen er fortsatt en del av Merkur-programmet, som Hege er svært fornøyd med.
– Vi har hatt et veldig godt samarbeid med Merkur, og det betyr mye for oss å være en del av utviklingsprogrammet deres.
For Liberty Now er gjenåpningen av Snarkjøp Eksingedalen også en stor milepæl.
– Hege så raskt mulighetene med teknologien, selv om den da var ukjent for mange. Hun fikk gode resultater etter implementeringen, og vi ble alle sjokkerte av den tragiske nyheten om brannen, forteller Hans Olav Bakås, CEO i Liberty Now.
Han er glad for å se at butikken er gjenoppbygd, og var til stede under åpningsfesten.
– Jeg blir rørt av å se hvordan innbyggerne i dalen står sammen for å få butikken tilbake. Dette viser hvor viktig butikken er for lokalsamfunnet, sier han.
For Liberty Now handler løsningen de leverer ikke bare om teknologi, men om å tilby frihet for kunder og ansatte.
– Vi er glade for å kunne bidra med løsninger som gir en trygg og effektiv drift, og som samtidig gjør hverdagen enklere for både kjøpmann og kunder, avslutter Hans Olav.
Kommunikasjon, Liberty Now
Ida Amalea Furseth
© Alle rettigheter tilhører Liberty Now AS