27. november åpnet dørene til Østbys nærbutikk i ny, høyteknologisk drakt – en butikk som viser hvordan fremtidens dagligvarehandel ser ut. Med RMA-teknologi (Retail Multi Automation) får butikken utvidede åpningstider, og kan by på en fleksibel og sømløs handleopplevelse for både lokale kunder og tilreisende.
28.11.2024
Butikksjef Malin Berg er stolt når hun forteller om den nye teknologien.
– Dette er Trysils første høyteknologiske butikk, og vi gleder oss veldig. Nå er butikken mer tilgjengelig og fremtidsrettet, sier hun.
Nærbutikken Østby åpnet i mars i år, og har vært gjennom en bratt læringskurve og en spennende etableringsfase etter at den forrige nærbutikken i området ble lagt ned.
– Det er så viktig for bygda å ha en butikk, og vi merker at folk er nysgjerrige og positive til teknologien, forteller hun med et smil.
Og allerede før den offisielle åpningen er kunder begeistret.
– De første som testet teknologien tidligere denne uka syntes det var veldig smidig og spennende. De kom faktisk hit bare for å prøve den nye løsningen, forteller hun.
Det er flere viktige bidragsytere som har hjulpet butikken bli høyteknologisk. Butikksjefen forteller at frivillige har bidratt med praktisk arbeid som å strekke kabler.
– Noen har strukket to kilometer med kabler for å få dette til. De fikk æren av å klippe ledningen under den offisielle åpningen, smiler hun.
Også Merkur-programmet, som jobber for å styrke distriktsbutikker, har vært avgjørende.
– De har ikke bare gitt oss økonomisk støtte, men også veiledning gjennom hele prosessen. Det har vært utrolig viktig for oss, sier hun.
– I Merkur gleder vi oss over det motet som butikkdriverne viser når de velger å bruke fremtidens løsninger for butikkdriften. Dette viser at de satser tungt, og ser positivt på videre utvikling av butikken, sier Merkur-konsulent Vigdis Myhre Næsseth.
Merkur-konsulenten forteller videre at butikken på Østby har en unik beliggenhet i forhold til ulike kundegrupper, som gjør at de blir trygge i sitt valg om å få etablert en fjernbetjent løsning.
– Teknologien som er utviklet gjør nå at de fleste kan håndtere dette selv og ikke minst forstå hvilken frihet og muligheter som ligger her. Vi er glade for at Merkur blir utløsende for gode løsninger, sier hun.
RMA-teknologi skaper enkle og gode kundeopplevelser, som gjør det enkelt for kunde og ansatte. Kundene får alltid hjelp når de trenger det via teknologien, som gjør det mulig for ansatte å se og snakke med kunden. Teknologien gjør det derfor mulig for Østby-butikken å tilby betydelig utvidede åpningstider.
– Dette er en måte for oss å være mer tilgjengelig. Jeg ser på dette som fremtiden for små butikker, spesielt i distriktene, forklarer Berg.
Teknologien er brukervennlig og enkel for alle aldersgrupper å forstå.
– Selv om noen eldre kunder var litt skeptiske i starten, har de fleste vært veldig nysgjerrige. Når de ser hvordan systemet fungerer, er de ofte imponerte. Mange ønsker jo å holde seg oppdatert på ny teknologi, sier hun.
– Men det er viktig for meg å legge til at vi fortsatt er her i den bemannede åpningstiden. Vi forsvinner ikke, men utvider tilbudet, avslutter butikksjefen.
Kommunikasjon, Liberty Now
Ida Amalea Furseth