Org nr 822 236 162 MVA
Televegen 5,
3802 Bø i Telemark,
Norge
Calle Murillo 30,
03170 Ciudad Quesada Rojales,
Alicante Spania
Det har alltid vært tyveri i handel. Forskjellen nå er at med avansert teknologi er det ikke lenger snakk om antagelser eller behov for å ta tyven «på ferksen». – Vi vet med sikkerhet om et tyveri har skjedd, hva som er blitt stjålet og verdien av det, forteller Christian Lindal, COO i Liberty Now.
21.02.2025
Den teknologiske utviklingen i dagligvarehandelen sto i lengere tid stille. Nå er bransjen i stadig endring, og står ovenfor store forandringer hvor teknologi spiller en viktig rolle. Trendene viser tydelig at de tradisjonelle betjente kassene er på vei ut.
– De erstattes av kasser for selvbetjening eller teknologier som «scan and pay». Det gjør at vi har utviklet nye måter å jobbe med tyveri og svinn. I tillegg vet vi, gjennom innsikten vi sitter på, at målt i kroner skjer det meste av tyveriet ute i butikken, og ikke i kassepunktet som mange tror. Vårt teknologiunivers gir helt nye muligheter når det gjelder å ha kontroll på kunder og handler i butikken, forteller Christian Lindal, COO i Liberty Now AS.
Det siste året har Liberty Now via teknologien RMA-Butikkstyring revidert tusenvis av handler for å avdekke eller undersøke mistanke om tyveri. Den høyteknologiske Snarkjøp-butikken Måjohamat i Bamble er en av butikkene som har fått handler revidert.
– Tyveri i butikker er alltid kjedelig, men med Liberty Now sin teknologi har vi verktøyene vi trenger for å effektivt få et nøyaktig og presist bilde over hele hendelsen, sier Karoline Krogsgaard Meen, butikksjef for Måjohamat.
Teknologien gjør det mulig å gå målrettet tilbake i tid og starte en utredning som gjør at kunder som ikke har alt i orden gjør opp for seg.
– Etter at man har blitt utsatt for et tyveri er det virkelig en lykkefølelse å se at tyveriet er gjort opp for, legger Meen til.
Dette er Liberty Now sine tjenester for
RMA-POS Stop
En automatisk tjeneste som kontrollerer transaksjoner i sanntid, og kunden blir kun berørt ved avvik. Transaksjonen stoppes, og tiltak iverksettes. Resultater og oppfølging av avvik rapporteres løpende gjennom webportalen.
RMA-Compliance
Handler om kontroll, revisjon og kvalitetssikring. Med denne teknologien kan en B2C-operatør gjennomføre målrettede kontroller og revisjoner på en svært effektiv måte, med høy kvalitet. Tjenesten gjør det mulig for bedriften å få dekket sitt økonomiske tap, raskt og enkelt. Den inkluderer også utredning og dokumentasjon for politianmeldelser.
RMA-Virtual Security Guard
En virtuell vektertjeneste som presenterer en ny måte å kontrollere virksomheten på. Virtuelle vekterrunder utføres av B2C-spesialister i lokalene og tilbys både i sanntid og ettertid. Denne teknologien gir en bedre oversikt og kontroll enn det som er mulig med tradisjonelle vektertjenester på en kostnadseffektiv måte.
Systemet hjelper til med å finne riktig avveining mellom innsats, tiltak og reaksjon, opp mot risiko og svinn.
* av hensyn til sikkerhet er ikke opplysningene om tjenestene utfyllende
Hun forteller også at teknologien har en forebyggende effekt mot tyveri.
– Tyvene kommer ikke tilbake. Vi hadde et tyveri hvor vedkommende stjal flere ganger før det ble oppdaget. Så fort vi hadde trukket beløpet så vi ikke mer til personen, sier hun.
Kontrollen, presisjonen og effektiviteten teknologien muliggjør er ikke sammenlignbar med tradisjonell overvåkning og menneskelig kontroll i sanntid.
– Dette fordi vi ikke trenger å vente på at en kunde kommer inn i butikken. Teknologien fungerer som en tidsmaskin hvor vi presist og nøyaktig går tilbake i tid og kan gjør revisjoner av aktuelle handler. All vår erfaring tilsier at å “jakte” på tyver i sanntid har lite effekt, og derfor er modellene hos oss målrettet. Å korrigere tyveri i ettertid har vist seg å være langt mer effektivt, sier Lindal.
Via teknologien ivaretas friksjonsfrie kontroller av kunder som har alt i orden.
– Det er ikke behov for å gjennomføre tilfeldige stikkprøvekontroller hvor kunden må plukke ut varene fra handleposen og vise til en kontrollør. Nå skjer alt i bakkant, sier Lindal.
Teknologien gjør det også enkelt å avdekke om en kunde gjør feil bevisst eller ubevisst.
– Å gjøre ubevisst feil er helt lov, og vi ønsker å understreke at kunder i høyteknologiske butikker med RMA-Teknologi er flinke. Det skjer lite feil, og er mindre tyveri enn i tradisjonelt betjente butikker, forteller Lindal.
Liberty Now bruker ulike modeller i arbeidet med tyveri, som enkelt åpner for å kontrollere hele kundereisen, fra kunden kommer inn i butikken til personen har gått ut. Revisjonene Liberty Now har gjennomført viser at tyveri er forsvinnende lite.
– Dette ser vi både i små og store butikker, over hele Norge, sier Lindal.
Kommunikasjon, Liberty Now
Camilla Moen
© Alle rettigheter tilhører Liberty Now AS