Org nr 822 236 162 MVA
Televegen 5,
3802 Bø i Telemark,
Norge
Calle Murillo 30,
03170 Ciudad Quesada Rojales,
Alicante Spania
Kundene ved Nærbutikken Hegna Landhandel elsker butikkens konsept: «Forundringsposen». De synes posen, som består av et bredt utvalg varer som er i ferd med å gå ut på dato, er genial og enkel å benytte seg av. På denne måten får kundene mye og variert mat, for en rimelig pris. Samtidig har butikken redusert matsvinnet med hele 42 prosent.
06.02.2025
Årlig kastes flere hundre tusen tonn med spiselig mat. På Nærbutikken Hegna Landhandel har kundene blitt begeistret for Liberty Now sitt konsept «Forundringsposer».
Bare i 2024 ble det ved Nærbutikken Hegna Landhandel kjøpt 840 poser med mat som ellers ville blitt kastet.
– Jeg opplever at flere og flere kunder har et bevisst forhold til matsvinn, og det som er så genialt med forundringsposene er at kundene på forhånd kan se hvor mange poser som er tilgjengelig via mobil eller pc. Kunden trenger ikke å forhåndsbestille, men plukker med seg en eller flere poser og skanner strekkoden i kassen for å betale, forteller Gro Cathrine Aasgrav, butikksjef ved Nærbutikken Hegna Landhandel.
Forundringsposene blir handlet av folk i alle aldre, og Aasgrav forteller at kundene gleder seg over hvordan det både er økonomisk og bærekraftig.
Posene inneholder en bred miks av ferskvarer som melk, kjøtt og brød.
– Innholdet er variert, og man får mye mat for pengene. Verdien på posen ligger mellom 250 og 300 kroner, men kunden betaler kun 99 kroner, forteller Aasgrav.
Matsvinn er en betydelig kostnad i seg selv, og for nærbutikken på Hegna handler dette om å ta i bruk teknologi for effektivitet og gode løsninger. Nærbutikken Hegna Landhandel var den første butikken i Norge til å ta i bruk forundringsposer. Konseptet er utviklet av Liberty Now i tett samarbeid med det statlige Merkur-programmet, som jobber for å sikre innbyggere tilgang til en nærliggende dagligvarebutikk med god kvalitet og mange tilleggstjenester.
I 2020 startet piloteringen, og i 2022 ble konseptet tilgjengelig for andre butikker med RMA-Teknologi.
– Jeg tror også at kundene synes det er spennende med disse forundringsposene. På en enkel måte kan man få litt variasjon på varene man har i kjøleskapet hjemme, samtidig som man sparer penger, sier Aasgrav.
– Dette er et helhetlig konsept for å sømløst redusere matsvinn, og øke butikkens bunnlinje. Vi ser gode resultater i butikker som har tatt i bruk løsningen. Det er snakk om betydelige effekter, forteller Einar Uvsløkk, CDO i Liberty Now.
Fokuset har hele veien vært å gjøre det enkelt for både kjøpmenn og kunder å benytte seg av forundringsposene, og automatisere hele løsningen.
– Erfaringene rundt RMA-Forundringsposer er utelukkende positive, og gir, i tillegg til økt lønnsomhet, fornøyde kunder. Sluttkundene trekker fram hvordan løsningen er enkel å bruke og at det er genialt med muligheten til å se antall poser som er tilgjengelig, uten at man må forhåndsbestille og hente til et gitt tidspunkt, forteller Einar Uvsløkk, CDO i Liberty Now.
Kommunikasjon, Liberty Now
Camilla Moen
© Alle rettigheter tilhører Liberty Now AS